Självförtroende

       2009-02-09 @ 14:48:27
Överallt läser jag om hur man ska få bättre självförtroende. Att man inte ska ta någon skit, att man ska älska sig själv, koncentrera sig på de sakerna man gillar med sig själv. Folk skriver om hur bra de tycker att de själva är, att de har underbar personlighet. Att livet är för kort för att för att slösa bort på att känna sig osäker, man ska ta vara på livet och njuta av det till fullo och inte hålla på att försöka ändra på sig hela tiden.

Jag har läst sjuttioåttatusen såna texter men det hjälper inte. Jag vet att det stämmer, klart man mår bättre om man älskar sig själv, men hur lätt är det att bara ändra sitt tankesätt sen många år? Hur lätt är det att vara nöjd över sin kropp när media får det att framstå som normalt att väga 40 kilo? Många kändisar predikar om hur viktigt det är med bra självförtroende, men det är väl lätt för dem att säga, som ser perfekta ut. Om det inte vore för att de var så snygga hade de ju inte blivit kända från början. Det är så samhället ser ut tyvärr, ser man inte ut som samhället tycker är idealt, så är det svårare att klättra uppåt.

Jag tycker inte att jag är ful och en dålig människa, men det skulle kunna vara bättre. Det går inte en dag utan att jag stör mig på någonting med mig själv. Jag tror seriöst inte att jag kommer kunna gilla mig själv helt och hållet förrens jag går ner några kilo. "Men gör det då!" kanske ni tänker, men det är fruktansvärt svårt för mig. Vissa människor har lättare att ta tag i saker, men jag är inte en av dem.

Det spelar ju ingen roll att tusen människor säger att jag är jag är bra som jag är. Det ligger ju hos mig, det är jag som måste bli nöjd med min kropp och min personlighet.

Kommentarer
Postat av: Kaisa

du är riktigt bra på att uttrycka dig lilla du. och du har så rätt. och du kommer få höra det av mig med - du är så galet bra precis som du är! ingen annan är kmulls så bra som du är! :)



och samhället är sjukt, på alla sätt och vis. så det är inget att sträva efter vad media och samhället "anser".



jag tror att allt handlar om att acceptera. för man ska inte behöva förändra sig för att känna sig bra. det är så fel och hemskt :( man måste istället helt enkelt försöka acceptera hur man är och hur man ser ut. och ja, det är svinsvårt. men vi får försöka! :)

2009-02-09 @ 17:31:39
Postat av: Anonym

Kaisa: Åh, tycker du? Tack. :) Jag gillar att skriva men vet aldrig vad jag ska skriva, haha. Japp, samhället har blivit så fruktansvärt fel. Allting är ju rätt fucked up, inte bara idealet. Jo, acceptera är det stora steget. Men hur gör man det lixom? Åh det är så svårt.

2009-02-09 @ 17:38:53
Postat av: Fröken Grön

Att du inte trivs med dig själv är ingenting du visar utåt i skolan iaf. om det är bra eller inte vet jag dock inte..



Jag tycker om dig som du är.

2009-02-09 @ 19:03:54
URL: http://lasan.blogg.se/
Postat av: Kaisa

jaadu, jag funderar också på det där med att acceptera. men typ, man kanske lär sig liksom? man får väl helt enkelt vänja sig vid sig själv eller nåt x) haha.

2009-02-09 @ 19:05:28
Postat av: Jessica

Så rätt, så rätt.



Jag försöker faktiskt helt enkelt undvika att komma i kontakt med de där bilderna av hur tjejer ska se ut. Stänga av TVn ibland, skita i att kolla på Top Model, läsa en dagstidning istället för ELLE. Försöka blunda och helt enkelt influeras av andra saker. Kanske låter som man soppar problemet under mattan iofs, men det funkar.



Det känns faktiskt skönt att fokusera på att vara en bra människa, lära sig mycket saker, läsa mycket och kolla sig själv i spegeln en gång mindre haha. Jag tror det handlar om att bryta ett mönster och försöka uppskatta andra saker än att bry sig om sitt utseende hela jävla tiden. Har man intressantare saker att tänka på så blir inte utseendet lika viktigt.

2009-02-09 @ 20:47:15
Postat av: kmulls

Jessica: Men jag är hellre snygg än smart. ;( Hahaha.

2009-02-10 @ 16:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback